Aile Katılım Çalışmaları
Neden aile katılımı ?
Çocukların gelişiminde içinde bulundukları çevre önemli bir rol oynar ve aile ise bu çevrenin en temel parçasıdır. Bu yüzden aile katılımı; çocukların gelişimi, öğrenimi ve okul öncesi eğitimin kalitesi açısından büyük önem taşımaktadır.
Aile katılımıyla okulda edinilmiş kazanımlar evde desteklenmiş olur ve süreklilik kazanırlar. Öğretmen ailenin öğrenime desteği sayesinde hedeflediği amaç ve kazanımlara daha kolay ulaşma şansını yakalar. Aile katılımı okul ve aile arasında daha iyi bir iletişim kurulmasını sağlar; böylelikle okulun etkinliği ve toplumsal kabulü artmış olur.
Okul-aile işbirliğinin etkilerini inceleyen araştırmalar, çocuk, aile ve öğretmenlerin bu işbirliğinden nasıl etkilendiğini saptamaya çalışmıştır.
Çocuğa Faydaları
Okul-aile işbirliği sayesinde çocukların;
* Okula karşı daha olumlu tutumlar sergiledikleri
* Okuma becerilerinde daha yüksek başarı elde ettikleri
* Okulda daha başarılı oldukları
* Daha iyi kalitede ödev hazırladıkları
* Aileleriyle okul arasında daha fazla benzerlikler gördükleri bulunmuştur. Ayrıca evde ailesinden eğitim yardımı gören ve okul ile yakın işbirliğine giren ailelerin çocuklarının okuduğunu anlama başarısının yüksek olduğu görülmüştür.
* Okuma becerilerinde daha yüksek başarı elde ettikleri
* Okulda daha başarılı oldukları
* Daha iyi kalitede ödev hazırladıkları
* Aileleriyle okul arasında daha fazla benzerlikler gördükleri bulunmuştur. Ayrıca evde ailesinden eğitim yardımı gören ve okul ile yakın işbirliğine giren ailelerin çocuklarının okuduğunu anlama başarısının yüksek olduğu görülmüştür.
Ailelere Faydaları
Ailelerin;
* Çocukların gelişimine nasıl katkı yapabileceklerine dair bilgiler edindikleri
* Okulun işleyişi ve eğitim programları ile ilgili bilgiler öğrendikleri
* Çocuklarına karşı çok daha destekleyici oldukları
* Çocuklarına yardımcı olma konusunda kendilerine daha fazla güvendikleri
* Öğretmenleri daha yardımcı ve destekleyici olarak gördükleri bulunmuştur.
* Okulun işleyişi ve eğitim programları ile ilgili bilgiler öğrendikleri
* Çocuklarına karşı çok daha destekleyici oldukları
* Çocuklarına yardımcı olma konusunda kendilerine daha fazla güvendikleri
* Öğretmenleri daha yardımcı ve destekleyici olarak gördükleri bulunmuştur.
Eğitimciler ve Okula Faydaları
Öğretmenlerin;
* Aileleri, daha yardımcı ve destekleyici olarak görebildikleri
* Öğretmenlerin moralinin daha yüksek olduğu
* Ailelerden çocuklarıyla ilgili güncel olaylara ilişkin çok şey öğrendikleri ve daha iyi tanıdıkları görülmüştür.
* Öğretmenlerin moralinin daha yüksek olduğu
* Ailelerden çocuklarıyla ilgili güncel olaylara ilişkin çok şey öğrendikleri ve daha iyi tanıdıkları görülmüştür.
Neler yapılabilir ?
Aileler okul için ekonomik ve politik destek sağlamak üzere gönüllü etkinliklerde bulunabilirler. Bu etkinlikler anne babaların alışık olduğu etkinlikler olduğundan yüksek katılım sağlanabilir. Diğer aile katılımı etkinlikleri için de ilk adımı oluşturur.
* Anne babalar kaynak öğretmen olarak sınıfa gelip meslekleri, ilgi alanları hakkında çocuklara bilgi verebilirler.
* Anne babalar okul gezilerinde çocukların gözetiminde öğretmene yardımcı olabilirler.
* Aileler okulla ilgili konularda belediyelerle ve destek kuruluşlarıyla gönüllü bağlar kurarak politik destek verebilirler.
* Okula maddi destek sağlamak için bazı gelir getirici etkinliklerde bulunabilirler.
* Gösteriler ve kültürel organizasyonların düzenlenmesine destek olarak sosyo-kültürel etkinliklerde yer alabilirler.
* Oyuncukların tamir edilmesi, duvarların boyanması gibi işlerde doğrudan yardımda bulunabilirler.
* Aileler çocuk yetiştirme becerileri, okuma-yazma ve gelir getirici beceriler gibi yeni öğrenim etkinlikleri konusunda okul tarafından eğitilebilirler. Böylece aileler kendilerini hem ebeveynlik rollerinde hem de kişisel anlamda geliştirme fırsatı bulurlar.
* Ailelerle bir defalık veya sürekli olmak üzere çocukları ile yapabilecekleri etkinlikler için atölye çalışmaları yapılabilir.
* Okuryazarlık ve çocuk yetiştirme hakkında eğitim sınıfları oluşturulabilir.
* Belli alanlarda bilgi edinmeleri için ailelere geziler düzenlenebilir.
* Çeşitli konularda bilgilendirici broşürler, kitapçıklar ya da kitaplar gibi materyaller dağıtılıp konularla ilgili tartışma toplantıları yapılabilinir.
* Anne babalar evde öğretim etkinlikleriyle çocuklarının eğitimine katkıda bulunabilir. Böylece okuldaki etkinliklerin süreklilik kazanması sağlanmış olur; ayrıca aile okula karşı olumlu bir tutum geliştirir.
* Aileler evde uygulayabilmeleri için belli etkinliklerin ve oyunların nasıl yapıldığını okuldaki yap-götür atölye çalışmaları sayesinde öğrenebilirler.
* Evle ilgili işlerin çocuklar için öğrenme etkinliklerine nasıl dönüştürülebilineceği ile ilgili anne babalarla birlikte fikir listeleri oluşturulabilir.
* Ailelerle çocukların öğreniminde kullanılabilecek olan materyaller paylaşılabilir ve aileler bunları eve götürüp kullandıktan sonra geri getirebilir ve böylece evdeki etkinlikler için kaynak oluşturulabilir.
* Ailelerle evde yapılabilecek öğrenme etkinliklerinin olduğu bir eğitici paket geliştirilebilir.
* Anne babalar belli konularda okuldaki etkinlikleri tamamlayıcı olarak çocuklarına evde öğretmenlik yapabilirler.
* Aileler ücret karşılığı ya da gönüllü olarak programa, bazı etkinliklere ve öğrenme ortamına katkı yaparak okulda öğretimin bir parçası olabilirler. Böylece aileler çocuklarını desteklemenin farklı yollarını öğrenmiş olurlar.
* Anne babalar akademik konularda sınıfta çocuklara destek olabilirler.
* Eğitim sırasında tüm sınıfı idare edebilirler.
* Sınıfta öğretilecekleri planlamak için öğretmenlerle birlikte çalışabilirler.
* Öğrenme kartları, yapbozlar gibi eğitsel materyalleri hazırlayabilirler.
* Öğrencileri değerlendirmede öğretmene destek olabilirler.




Hiç yorum yok:
Yorum Gönder